۷ نکته مهم در انتخاب مرکز برگزاری آزمون آیلتس

۷ نکته مهم در انتخاب مرکز برگزاری آزمون آیلتس

P3
بلاگ آموزشی

۷ نکته مهم در انتخاب مرکز برگزاری آزمون آیلتس

چندین ساله که آزمون آیلتس توی ایران برگزار می‌شه و برخلاف باور عموم که فکر می‌کنن تمام مراکزبرگزاری این آزمون توی تهرانه، در بیشتر شهرهای بزرگ کشور مراکز برگزاری هست. نکته مهم اینه که این مراکز باید معتبر باشن و مجوز‌های لازم رو برای برگزاری آزمون داشته باشن. اصطلاحا به این مراکز سنتر Center گفته می‌شه. در ادامه بیشتر در مورد این سنترها و اینکه کدوم ‌یک از این مراکز برگزاری آزمون آیلتس  مناسب ترن، صحبت می‌کنیم.

مراکز برگزاری آزمون آیلتس از کجا مجوز می‌گیرن؟

مسئول برگزاری آزمون آیلتس در همه جای دنیا، دپارتمان ESOL دانشگاه کمبریجه. این مرکز به موسسه‌های بریتیش کانسیل British Council و آی‌دی‌پی IDP استرالیا مجوز برگزاری آزمون رو داده که مسئول برگزاری آزمون آیلتس در همه دنیا هستن. خود دانشگاه کمبریج نظارت مستقیم روی نحوه برگزاری آزمون داره و همه چیز کاملا تحت کنترلشه. سنترهای ایران علاوه بر اینکه از این دو مرکز مورد تایید کمبریج مجوز می‌گیرن باید از سازمان سنجش هم مجوز جداگانه‌ای داشته باشن تا بتونن در داخل ایران این آزمون رو برگزار کنن و مدرکشون هم تایید بشه.

بهترین سنتر برگزاری آزمون آیلتس رو چطوری انتخاب کنیم؟

برای انتخاب سنتر ایده‌آل خودتون باید به یه سری نکات توجه کنید:

۱.نزدیکی محل سنتر

با توجه به ترافیک شهری، بهترین سنتر برگزاری آزمون آیلتس برای شما، نزدیک‌ترین مرکز به محل سکونت  شماست. برای اینکه شما باید دو بار، یک‌بار برای آزمون اسپیکینگ و یک‌بار برای آزمون کتبی، به این سنتر مراجعه کنین پس بهتره نزدیکتون باشه که ترافیک یا دوری راه براتون مشکل ایجاد نکنه.

۲.درنظر گرفتن سلیقه شخصی و روحیه شما در انتخاب سنتر

بعضی از سنترها، آزمون‌های خودشون رو توی آموزشگاه‌شون یا مراکزی با کلاس‌های نسبتا کوچک برگزار می‌کنن. بعضی دیگه سالن‌های همایش هتل‌ها رو برای این کار در نظر می‌گیرن. شما باید به روحیه خودتون توجه کنین. اگه توی فضاهای بزرگ و پرجمعیت استرس میاد سراغتون، می‌تونین مراکز کوچک‌تر رو انتخاب کنید. اگه جمع و جور بودن مرکز باعث می‌شه احساس خوبی نداشته باشین، می‌تونین برین سراغ مراکز بزرگتر.

۳.پاسخ‌گو بودن پرسنل سنتر

خیلی مهمه که مسئولین سنتری که انتخاب می‌کنین هم در دسترس باشن و هم پاسخ‌گو. در پروسه‌ی آزمون ممکنه سوال‌ها و مشکلاتی براتون پیش بیاد، مثلا بخواین روی نمره‌تون اعتراض بزنین، که اگر پرسنل اون سنتر پاسخ‌گو نباشن، می‌تونه آزاردهنده باشه .یه مرکز خوب از طریق راه‌های مختلف مثل تلفن، تلگرام، و ایمیل هر لحظه جوابگوی متقاضی‌های آزمونه. اینو حتما از قبل چک کنید.

۴.برخورد پرسنل سنتر

برخورد پرسنل سنتر یکی از مهم‌ترین مواردیه که باید بهش توجه کنین. اینکه در سکوت و آرامش جوابگوی شما باشن و از لحظه گرفتن وسایل شما تا پایان آزمون،  با برخورد مناسب به شما آرامش بدن.

۵.لوازم مورد نیاز در جلسه آزمون

یکی از لوازمی که توی آزمون آیلتس استفاده می‌شه، هدسته. تمام مراکز معمولا یه هدست در اختیار شما می‌ذارن که آزمون لیسنینگ از طریق اون پخش می‌شه. اگر هدست شما قطع بشه جای هیچ نگرانی نیست. چون توی سالن هم این صدا داره پخش می‌شه. اما اگر به هر دلیلی نوع هدست براتون مهمه، خوبه که از قبل چک کنید که آیا با هدست اون سنتر راحتید یا نه. میز و صندلی که استفاده می‌شه باید راحت باشه. قراره نزدیک به سه ساعت روی اون صندلی بشینین. پس اگر روش راحت نباشین می‌تونه تاثیر بدی روی عملکرد شما بذاره.

۶.شرایط سالن آزمون

یکی از مهم‌ترین نکته‌ها در مورد شرایط سالن آزمون، سرمایش و گرمایش اون مکانه. مثلا در دوران کرونا خیلی از مراکز مجبور بودن در تمام مدت آزمون، فن‌ها رو روشن بذارن. این موضوع باعث می‌شد که فضای کلاس سرد باشه و همین سرما خیلی از افراد رو اذیت می‌کرد. پس توجه کنین که با توجه به فصلی که توی اون قرار دارین، تهویه کلاس چطوریه که بعدا اذیت نشین.

۷.انتخاب سنتری با ممتحن استاندارد

در نظر داشته باشین که روز امتحان اصلی، ممتحن اسپیکینگ و برگه رایتینگ شما کاملا با افرادی که از شما آزمون ماک می‌گیرن متفاوت هستن. پس سعی کنید سنتری رو انتخاب کنید که نمره‌هایی که به شما توی آزمون ماک داده شده، به نحوه ارزیابی ممتحن‌های اصلی آزمون آیلتس نزدیک باشه. (بطور مثال بعضی ممتحن‌های آزمون ماک سخت‌گیری زیادی دارن که ممکنه بابت نمره در شما اضطراب ایجاد کنن. در حالیکه ممتحن اصلی آزمون آیلتس بر اساس Band descriptors  و کاملا استاندارد به شما نمره می‌ده.)

از کجا بفهمم که شرایط سنتری که انتخاب کردم مناسبه؟

پیشنهاد ما اینه که شما یه آزمون آزمایشی ماک توی سنتری که انتخاب می‌کنین، ثبت‌نام کنین تا هم با فضای آزمون آیلتس آشنا بشین و هم شرایط سنتر دستتون بیاد. خیلی از موارد مثل نوع میز و صندلی و هدست‌ها،‌ سر جلسه خودشونو نشون می‌دن. حتی برخورد  پرسنل و پاسخ‌گویی مسئولین مرکز رو هم از این طریق می‌تونین بررسی کنین.

اتفاقات پیش‌بینی نشده سر جلسه آزمون

واقعیت اینه که خیلی از اتفاق‌ها کاملا غیرقابل پیش‌بینی هستن و ممکنه توی هر مرکزی پیش بیان. هر چقدر هم که شما حساسیت به‌ خرج بدین، قطع شدن برق سنتر، قطع شدن هدست یا مثلا سروصداهای بیرون از مرکز، واقعا خیلی وقت‌ها دست شما و برگزارکننده‌ها نیستن. در واقع ما باید همیشه منتظر یه‌سری اتفاقا باشیم که نه دست ماست نه دست مسئولین برگزاری آزمون آیلتس.

با تمام مواردی که گفته شد، یک نکته را در نظر داشته باشین که با وجود تمام سخت‌گیری‌ها و بررسی‌هایی که از قبل آزمون انجام می‌دین، باز هم ممکنه خیلی چیزها باب میلتون پیش نره. بهترین کار اینه که فقط توجه خودتون رو بذارین روی خودتون و قابلیت‌هایی که دارین. این‌طوری آمادگی روبه‌رو شدن با هر اتفاق غیرقابل پیش‌بینی رو هم دارین و این مسائل تاثیر چندانی در عملکرد شما نخواهند داشت. اینم بدونین که در صورت وقوع مشکلی که باعث خراب شدن آزمون شما بشه، امکان آزمون مجدد هست.

اسم و آدرس این مراکز رو می تونید توی این مطلب ببینید.

نظر (2)

  1. Mansour

    درود و خدا قوت خدمت شما عزیزان
    به نکات و موارد زیادی اشاره کردین که ممکنه بعضیا اصلا درنظرشون نگرفته باشن و توجه به اونها قطعاً تأثیر مثبتی در عملکرد و آرامش بیشتر آزمون دهنده ها داره.
    ممنون از شما بخاطر ارائه ی دانش و تجربه‌هاتون

    1. ممنون از انرژی خوب شما.

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است

    فیلدهای نمایش داده شده را انتخاب کنید. دیگران مخفی خواهند شد. برای تنظیم مجدد سفارش ، بکشید و رها کنید.
    • عکس
    • شناسه محصول
    • امتیاز
    • قیمت
    • در انبار
    • موجودی
    • افزودن به سبد خرید
    • توضیحات
    • محتوا
    • عرض
    • اندازه
    • تنظیمات بیشتر
    • نویسنده
    • قسمت
    • زبان
    Click outside to hide the comparison bar
    مقایسه